Куркума - източник на естествени антиоксиданти

 

(23 гласа, оценка 4.78 от 5)

КуркумаКуркумата (Curcuma longa) е тревисто растение от семейство Джинджифилови (Zingiberaceae).

Ключът към правилното използване на куркума е, че в Южна Азия хората не възприемат познатите ни малки опаковки с подправки. Те измерват необходимото количество със специална лъжица или дори с мерителна чашка. Подправките са в основата на тяхната хранителна пирамида, както зърнените култури са в основата на нашето хранене. Изключително умелото използване на голям брой подправки е в основата на почти всяко ястие. Така например, доброто къри не изгаря изведнъж със своята острота, а тя постепенно се увеличава от лека до изгаряща и постигането на такъв вкус е доста трудно. За постигане на желания резултат и използването на полезните свойства на куркумата в своя полза, ние трябва напълно да овладеем изкуството на използване на подправки.

Вкус и мирис на куркумата

Куркумата не е остра, тя има лек вкус и напомня на пипер и слабо на ванилия. Освен приятен вкус куркумата е полезна за здравето.

Лечебни свойства на куркумата

Куркумата се използва и за медицински цели и това е най-привлекателната й страна.

Едва през последните години учените започнаха да признават лечебните свойства на куркумата. След статията „Традиционна индийска подправка носи надежда”, публикувана в The Wall Street Journal през 2005 г., избухна изключителна изследователска дейност около куркумина (куркумин е основната активна съставка, влизаща в състава на куркума). Националната библиотека по медицина на САЩ е доказала, че миналата година са били публикувани 256 статии по темата полезни свойства на куркумина.

Куркумата е полезна при следните заболявания:

  • различни форми на гастрит;
  • проблеми с черния дроб (за момента тези свойства са в процес на активно проучване);
  • увеличава ефективността на лечението на рак на кожата чрез прякото прилагане на увредената зона;
  • лечение на акне;
  • възпалителни процеси, причинени от остеоартрит;
  • заболявания на сърдечно-съдовата система.

Куркума ефективно разлага мазнините в храносмилателната система, с което съществено облекчава процесът на храносмилане. Освен това беше доказано, че тя има положително въздействие върху стомашно-чревния тракт, при стрес или употреба на алкохол, отстранявайки неговото негативно въздействие.

Полезни свойства на куркумата

  • Куркумата помага на имунната система да се бори стреса;
  • Поддържа здравето на цялата скелетна система (кости и стави);
  • Поддържа нивото на холестерол в нормалните граници и предотвратява образуването на кръвни съсиреци;
  • Има антиоксидантни свойства;
  • Някои лабораторни експерименти показват, че куркуминът може да забави размножаването на вируса на СПИН.

Куркуминът е източник на естествени антиоксиданти

Необходимо е отделно да се разгледат антиоксидантните свойства на куркумина. Източникът на антиоксиданти в куркумата са куркуминоидите (куркумин, деметоксикуркумин, бис-деметоксикуркумин). Куркуминоидите са източник на антиоксиданти, които са:

  • 5-8 пъти по-силни от витамини Е и С;
  • 3 пъти по-силни от гроздовите семена или екстракт от борова кора;
  • достатъчно силни, за отстраняване на хидроксилни радикали, които се смятат за най-реактивните окислители.

Антиоксидантите са защита на номер 1 срещу свободните радикали. Те потенциално помагат за забавяне на признаците на стареене. Окисляването на свободни радикали може да увреди клетките и ДНК, влияещи на процеса на стареене, който всички ние мечтаем да спрем.

Антиоксидантите са важни също така за:

  • подобряване на паметта;
  • поддържането на здраво сърце;
  • подобряване на имунитета.

Тъй като куркумата има антиоксидантни свойства, тя е напълно подходяща и като средство за грижа за кожата.

Потребители, участващи в дискусията

  • ЗА ПРЪВ ПЪТ РАЗБИРАМ ЗА СВОЙСТВАТА НА КУРКУМА.НЕ ЗНАМ КАК МОЖЕ ДА СЕ УПОТРЕБЯВА ЗА ДА БЪДЕ ОТ ПОЛЗА.МОЛЯ ДАЙТЕ РЕЦЕПТИ.

  • куркума използвасе при чернодробни проблеми,при жлъчни и при хронични чревни нарушения.загряваме половин чаша вода и половин чаша мляко,но сваляме от огъня преди да заври.слагаме в сместа 1ч.л. мед и на върха на ножа куркума.Пийте един път на ден преди ядене по възможност топло.Това лошо че не се пише за дозата,но аз така мисля,започваш споловина кафяна чаша,а после ще се види.

  • В друг сайт прочетох, че куркума може да се използва в супи и ястия, наистина придава много приятен вкус, а ползата е несъмнена.Аз слагам по половин чаена лъжичка в чинията.

  • Преди няколко години започнах да слагам куркума, когато правя пилешка супа. След добавянето й супата прилича поне на вид като приготвена от домашно пиле. По същия начин като правя бъркани яйца кукрумата им предава хубав жълт цвят, на ориз със зеленчуци... куркумата бих казала, че има неутрален вкус и мириз, и може да се добавя почти навсякъде според мен най-добре след като е преминала термичната обработка и ястието е малко поизстинало. Аз поръсвам намазаната с масло филия на дъщеря ми (на 2г) вместо с шарена сол, както много хора го правят, с куркума и така много й харесва.

Моля, влезте за да може да коментирате